Sunday, September 4, 2016

Lawatan Lokasi ke Kuala Nerang dan Tasik Pedu, Kedah.

Pada 30 Ogos sehingga 1 September 2016 yang lalu, penulis bersama dua lagi rakan Hoshizora Astronomy Club (HAC) telah melakukan lawatan lokasi ke Kuala Nerang, Kedah dan Tasik Pedu Kedah. Tujuan lawatan ini ialah untuk mengenalpasti potensi kawasan untuk dijadikan tempat cerapan langit kelab HAC di masa akan datang. Terdapat dua lokasi pilihan iaitu Agrofarm Kampung Semeliang dan Tasik Pedu. Lokasi di Tasik Pedu adalah yang terbaik dari segi bebas pencemaran cahaya.

Bulatan besar menunjukkan lokasi Tasik Pedu dan bulatan kecil lokasi Agrofarm

Antara sebab kami memilih lokasi-lokasi ini ialah:

1. Antara lokasi yang terbaik di koridor utara semenanjung yang bebas cahaya.
2. Kemudahan penginapan yang bersih, cantik dan selamat.
3. Mempunyai waris yang tinggal berdekatan jika berlaku sebarang kecemasan.
4. Potensi iklim yang panas di utara semenanjung mengurangkan kadar kemunculan awan.
5. Banyak aktiviti rekreasi di Tasik Pedu.

Perjalanan kami bermula pada 29 Ogos malam, kami bertolak pada jam 9.15 pm dari TBS dengan menaiki bas Transnasional. Kami menuju ke Butterworth untuk bertemu dengan rakan kami yang akan mengambil kami dengan menaiki kereta. Perjalanan selama 5 jam merentasi lebuhraya utara-selatan itu selamat sampai ke destinasi pada jam 2.30 am.

Selepas bertemu dengan rakan HAC kami, perjalanan diteruskan dengan menaiki kereta menuju ke pekan Baling. Tujuan kami ke Baling ialah untuk mendaki Gunung Baling. Bak kata pepatah, sambil menyelam minum air. Alang-alang kami sudah sampai ke negeri Kedah Darul Aman, apa salahnya kami berjalan melihat negeri orang.

Jadi kami tiba di pekan Baling dan menunaikan solat Subuh di masjid di situ. Selesai sarapan, kami memulakan pendakian pada jam 8 pagi. Pendakian kami memakan masa sejam untuk sampai ke puncak pertama. Trek pada separuh masa pertama agak santai melalui laluan hutan dan bertanah. Cuma separuh masa kedua agak mencabar dengan sedikit pendakian berbatu. Selesai bergambar dan menghirup udara segar ketika di puncak, kami berjaya turun dan selamat sampai di kaki bukit pada jam 11 pagi.

Perjalanan diteruskan ke pekan Kuala Nerang untuk check in di Agrofarm Kg. Semeliang. Selepas perjalanan selama 2 jam, kami sampai di lokasi tersebut. Lokasi agrofarm ini berada di sebuah kampong kecil yang sangat menenangkan. Jauh dari hiruk pikuk kota dan Bandar. Di sini terletaknya kandang penternakan rusa, kuda dan burung. Dalam kawasan agrofarm ini juga, terdapat kawasan lapang yang memang sesuai dijadikan lokasi melakukan cerapan malam.

koridor bilik. kredit: Izzat

Persekitaran Agrofarm. kredit: Izzat

Arah Selatan dipenuhi ladang kelapa sawit. kredit: Izat

Kami berehat sementara menunggu waktu petang. Selepas asar, kami memulakan perjalanan ke Tasik Pedu. Tasik Pedu tidaklah terlalu jauh dari Kuala Nerang. Hanya setengah jam jika tidak sesat. Sepanjang perjalanan hanya disajikan dengan pemandangan kampung dan sawah padi. Apabila tiba di pesisir tasik Pedu, kawasannya memang terpencil, jauh sekali dari pencemaran cahaya dan udara. Kami bertemu dengan saudara Amir, tuan rumah Seri Mahawangsa Houseboat yang akan membawa kami menaiki bot menuju ke houseboat miliknya.

Perjalanan di atas bot tidaklah lama, hanya memakan masa 10 minit sahaja. Houseboat miliknya kelihatan simple dan bersih. Suasananya sangat aman. Berada di sini seolah-olah jauh dari masalah, jauh dari kesibukan kota dan jauh dari dunia luar. Kita juga berada dekat dan terhubung dengan alam semulajadi. Di sebelah timur hanyalah hutan belantara yang menjadi sempadan di antara Malaysia dan Thailand. Kami menghabiskan masa sepanjang malam di sana untuk mencerap milky way.

Kredit Izat

Saudara Amir pemilik Houseboat. Kredit: izat

Kredit: izat

Keadaan cuaca pada malam itu agak tidak mengizinkan. Awan sekejap datang sekejap pergi. Oleh itu tidak banyak gambar yang berjaya dirakam. Untuk melakukan astrofotografi di atas houseboat sangat tidak sesuai. Namun kita boleh pergi ke tepi tasik yang berdekatan untuk memacakkan tripod, mount dan peralatan astrofotografi.

Malam itu kami berjaya mencerap milky way dengan mata kasar. Walaupun berada di celah-celah awan. Summer triangle jelas kelihatan memancar terang. Zuhal dan Marikh juga turut kelihatan. Angin sepoi-sepoi bahasa bertiup dari arah hutan belantara menjadikan atmosfera di Tasik Pedu sangat menenangkan sepanjang malam. Kami menamatkan cerapan pada jam 1 pagi kerana sudah terlalu penat dan tidak cukup rehat sepanjang hari tersebut.

Hari kedua kami bermula di Tasik Pedu, suasana pagi sangat tenang dan sejuk. Ikan-ikan di tasik menari-nari seperti mengucapkan selamat pagi kepada kami. Bunyi-bunyian dari hutan belantara seolah-olah menyanyi-nyanyi menyambut pagi yang damai. Kami bersiap sedia untuk meninggalkan houseboat tersebut selepas bersarapan. Suasana pagi sepanjang perjalanan pulang dinikmati oleh kami di dalam bot. Cahaya matahari rendah memancar dari celah-celah hutan belantara. Kami tiba di pesisir tasik dan akan kembali semula ke Agrofarm.

Kredit: Izat

Kredit: Izzat

Misi kedua kami ialah untuk mengenalpasti keadaan di Agrofarm ketika waktu malam. Sementara menunggu waktu malam tiba, kami melawat Bandar Alor Setar yang terletak setengah jam perjalanan dari Agrofarm.

Diringkaskan cerita, waktu malam tiba di Kuala Nerang. Kami memulakan cerapan pada jam 9 malam. Suasana malam itu tidak ubah seperti di Tasik Pedu. Berawan dan milky way masih boleh dirakam dari celah-celah awan. Namun segala-galanya berubah pada jam 1 pagi. Boleh dikatakan awan 90% bebas dan hanya memenuhi ufuk. Galaksi Andromeda jelas kelihatan dengan mata kasar. Kami cuba melihat dengan binokular dan bentuk spiralnya sangat jelas kelihatan. Jika teleskop apatah lagi. Milky way sudah rendah di ufuk dan tidak kelihatan ketika ini. Buruj Cassiopeia jelas kelihatan di atas rimbunan pepohon. Kawasan utara agak dipenuhi pokok-pokok sedikit. Kawasan timur juga dipenuhi dengan pokok-pokok getah. Tetapi tidaklah terlalu dekat dengan kami sehingga mengganggu  kawasan langit timur.

Pokok-pokok di utara menghalang ufuk utara setinggi 20 darjah, jadi buruj Cassiopeia berada betul-betul di atas pokok-pokok tersebut. Pokok-pokok getah di kawasan timur menghalang ufuk timur setinggi 10 darjah. Kawasan barat dan selatan lapang dan hanya sedikit pokok yang memenuhi. Jadi kawasan di Agrofarm sangat sesuai untuk melakukan cerapan secara visual dan fotografi. Banyak kawasan yang boleh dijadikan foreground di dalam imej. Ada sedikit light glow dari arah barat yang menandakan lokasi Bandar-bandar besar. Pleiades sangat jelas di langit timur ketika baru naik. Ketujuh-tujuh bintangnya sangat mudah dikenalpasti dengan mata kasar. Boleh dikatakan bintang-bintang padat dan memenuhi langit malam pada ketika itu. Kami menamatkan cerapan pada jam 2 pagi selepas awan memenuhi langit.

Pada keesokan paginya, kami bertolak pulang ke rumah masing-masing. Kesimpulan yang boleh kami beri untuk lawatan kali ini ialah Tasik Pedu dan Agrofarm  merupakan lokasi yang sangat sesuai untuk kami jadikan lokasi cerapan dan astrofotografi. Kedua-dua tempat mempunyai nilainya yang tersendiri. Tempat yang sangat tenang dan sesuai untuk melepaskan tekanan. Jadi kami menunggu sehingga bulan 3 tahun depan, 2017 untuk menjemput para ahli astronomi amatur sekalian untuk sama-sama menyertai kami Hoshizora Astronomy Club (HAC) untuk trip akan datang di Kuala Nerang dan Tasik Pedu.